10.11.2008

BEATLES - ABBEY ROAD

En riktig klassiker i dag: 

Hva kan man si om Abbey Road? En hel tjukk avhandling. Det er jo The Beatles' svanesang - den ble spilt inn etter Let it Be, selv om sistnevnte kom ut senere. Beatles var i studio samtidig for første gang på lenge, og var enige om å sette konfliktene til side for å spille inn en plate sånn som de pleide å gjøre i gamle dager. Og de visste det var for siste gang. Det ble et av de mest populære albumene deres, og er det sannsynligvis fremdeles. Den er en juvel i min samling og et must på vinyl. CD funker bare ikke. 

Side A er en rekke enkeltstående låter med vidt forskjellig karakter, og side B er mer preget av en 16minutters suite - hvor låtene stort sett henger sammen. På denne platen finner vi George Harrisons eneste A-sidesingel med Beatles ("Something"), en relativt typisk gladlåt fra Ringo ("Octopus' garden"), typisk McCartney-nonsense ("Maxwell's silver hammer"), tidlig bruk av moog ( "I want you" og "Because"), Beethoven-innflytelse ("Because"), Ringo Starrs eneste trommesolo ("The end"), Beatles' nest lengste innspilte låt ("I want you" - bare "Revolution No. 9" er lenger), trestemt vokal som er triplet til ni stemmer ("Because"), og en lang gitarsolo mot slutten av plata ("The end") som er sammensatt av tre ulike gitarister og deres svært ulike stiler: George, Paul og John. 

Og helt til slutt i "The end", som jeg egentlig anser som slutten på hele Beatles, er følgende vemodige linje: 

"And in the end, the love you take is equal to the love you make"

Så var det over. 
Innhold:

Side A. 
  1. Come together
  2. Something
  3. Maxwell's silver hammer
  4. Oh! Darling
  5. Octopus' garden
  6. I want you (she's so heavy)
Side B.
  1. Here comes the sun
  2. Because
  3. You never give me your money
  4. Sun king
  5. Mean mr. Mustard
  6. Polythene Pam
  7. She came in through the bathroom window
  8. Golden slumbers
  9. Carry that weight
  10. The end 
  11. (Her Majesty)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hei. Lurte litt på hvor du får tak i LP platene dine. Har ikke sett en eneste plate på de siste loppemarkedene jeg har vært på, og på platebutikken her i byen selger de ikke LP plater. Prøvde å søke litt rundt på nettet etter nettbutikker som selger det, men fant ikke noe bra der heller.

Bach - Beegees sa...

Hei! Mange av dem kjøpte jeg fra sjette klasse og oppover, og på den tiden (slutten av 80tallet) var det jo LPer overalt. Nå kjøper jeg dem på bruktplatebutikker, loppemarkeder (så godt som alle loppemarkedene her har plater), antikvariater og andre typer bruktmarkeder.

Anonym sa...

Takk for svar. Håper at de har noen lp plater når jeg skal på loppemarked til våren igjen. Hvis ikke får jeg ta turen over til Oslo og gå på loppemarked der isteden:)

Anonym sa...

Dette er favoritt-Beatles-platen min. Og da er den også vinylverdig.

Og så får jo platene litt mer verdi av at det er en liten historie til hvor jeg kjøpte de.

Ellers når det gjelder handel av LP'er så er det jo verdt å dra på Rock & Rolls i Akersgata ved krysset Akersgata og Karl Johan.

Bach - Beegees sa...

Oh yes, jeg tror halve platesamlingen min er fra Råkk&Rålls. Fra tikronersboksene.. haha

Anonym sa...

Jeg kjøpte Abbey Road i en liten platebutikk i en handelsgate i Brighton for et par år siden. Kjøpte og en NRK-innpilling fra Club7 med Webster Lewis gitt ut i 2007. Artig at de hadde den der.

Jazzassin sa...

The Fab Faux er verdens beste Beatles-cover-band, og spiller Side 2 fra Abbey Road live i studio her:
http://vimeo.com/11237479
Dette har aldri vært gjort før, og er verdt en lytt & titt. The Fab Faux består av høyt gasjerte NY-sessionmusikere som Will Lee, bass m.fl., og denne note-by-note transcription av Abbey Road er hinsides dyktig gjennomført på 2-3 takes, no overdubs. God fornøyelse!