06.11.2008

Soundtrack: SATURDAY NIGHT FEVER


Nå har jeg slukket alle lys, og satt den blå spotten rett på den snurrende discokula i taket. Jeg skal skrive om tidenes beste soundtrack, laget til noe som overhodet ikke er tidenes beste film. Det var også tidenes bestselgende soundtrack - helt til Bodyguard-soundtracket kom femten år senere. (altså... nei jeg skal ikke si noe)


Jeg kan huske jeg satt i lenestolen hjemme ved bokhylla der platespilleren stod, med de røde digre og litt vonde hodetelefonene på (i håpløs stiv plast, vanskelig å regulere etter en fireårings hode) og stirret henført på coveret. Jeg syntes Barry lignet på en løve og Robin på en dame jeg kjente som het Sigrun. Jeg så på den røde RSO-oksen som snurret på den lysebrune etiketten. Og jeg lyttet til de vidunderlige, groovy, melodiske låtene til BeeGees med den jevne discobeaten, de lettere absurde falsettstemmene og de fine strykearrangementene. Vemodige "How deep is your love", nydelige "More than a woman"... Og god 70tallsdisco har hatt en plass i mitt hjerte siden. 

Gibb-brødrene er virkelig store låtskrivere, og det har de bevist både før og senere. Jeg synes dette soundtracket er det beste de har gjort, i tillegg til platen "Spirits having flown". 
Gibb-melodikken og -harmonikken, discopulsen og strykerne er som skapt for hverandre.

Innhold  (klikk på linkene for video el lyd!)

Side 1:
  1. Bee Gees - "Staying Alive"
  2. Bee Gees - "How deep is your love"
  3. Bee Gees - "Night Fever"
  4. Bee Gees - "More than a woman"
  5. Yvonne Elliman "If I can't have you"
Side 2: 
  1. Walter Murphy - "A fifth of Beethoven"
  2. Tavares - "More than a woman"
  3. David Shire - "Manhattan skyline"
  4. Ralph MacDonald - "Calypso breakdown"
Side 3: 
  1. David Shire - "Night on disco mountain"
  2. Kool & the gang - "Open sesame"
  3. Bee Gees - "Jive talkin'"
  4. Bee Gees - "You should be dancing"
  5. KC & the sunshine band - "Boogie shoes"
Side 4: 
  1. David Shire - "Salsation"
  2. MFSB - "K-Jee"
  3. The Trammps - "Disco inferno"


Inni coveret - mange bilder av John Travolta i sitt ess. I hvit dress. 

6 kommentarer:

fru winther sa...

Kongeplate ! :-D Jeg blir alltid i så utrolig godt humør av Gibb-gutta.

Bach - Beegees sa...

Ja - de har skrevet utrolig mange fine låter, både for seg selv og andre. Jeg nevner i fleng; "Heartbreaker" for Dionne Warwick, "Islands in the stream" for Dolly og Kenny...

Anonym sa...

Husker godt Saturday Night Fever og Bee Gees.
Jeg, søsknene mine og nabobarne prøvde å etterligne dansingen i filmen, og kjøpte ukeblader som viste de rette fottrinnene i dansen. Veldig populært!!
Og musikken til Bee Gees "hjomet" i veggene på jenterommet.He, he.
Men den beste sangen etter min mening er "you win again"

Bach - Beegees sa...

NJa, "You win again" er jo en annen tid - for meg vil det alltid være 70tallet som er BeeGees' gullalder :) De ukebladene med fottrinn hadde vært interessante å se nå!

Anonym sa...

Nå ble jeg inspirert og kom på at jeg hadde denne platen en plass i min nedarvede platesamling. Hører på nå - herlig!!!

Bach - Beegees sa...

Ja, den er virkelig bra!