15.01.2011

PETER ALLEN - BI-COASTAL

Peter Allen ble et nytt og gledelig bekjentskap for meg da Polygram i 1994 ga ut samlingen "West Coast Classics" - en slags "best of west coast"-plate som inneholdt låter med Jay Graydon, Bill Champlin, Brenda Russell, Bobby Caldwell, Gino Vannelli og flere. Peter Allen var representert med sin nydelige "Fly away", som han skrev sammen med David Foster og Carole Bayer Sager - sistnevnte virkelig en gudinne innen låtskriverkunsten. Senere har jeg lært at Peter Allen var en australsk sanger bosatt i USA, tidligere gift med Liza Minnelli, Oscar-vinnende for å ha skrevet en av de fineste sangene jeg vet - "Arthur's Theme (Best that you can do)" til filmen Arthur sammen med Burt Bacharach, Carole Bayer Sager og Christopher Cross (sistnevnte synger den).

Et halvt år etter West Coast Classics ble utgitt og jeg hørte Allen for første gang, kom jeg over tre kassetter (!) på en bruktbutikk i Santa Monica, LA - og kjøpte dem naturligvis. To av dem kostet $1.99, den tredje 0.99. En av disse var "Bi-coastal" fra 1980, som jeg fant i vinylutgave på et loppemarked for bare et par år siden. Den er vanskelig å få tak i, så jeg danset lykkelig hjemover med posen min.

Plata er produsert av David Foster, og dette var i det jeg mener er hans storhetsperiode - før han begynte med å rote seg bort i klissete Celine Dion-produksjoner. Omkring 1980 var Foster en knakende god låtskriver og produsent, og mye av det han tok i ble til westcoastgenre-gull (Airplay, for eksempel).

Foster har også co-written en del av låtene på denne plata, sammen med Peter Allen og Carole Baye Sager - og ellers har Allen skrevet resten alene eller sammen med et par andre for meg ukjente navn.

Navnene som absolutt IKKE er ukjente, er musikerne på denne plata. Her har vi helt sentrale studiomusikere som spiller på nesten alle pop-plater fra denne tiden - som mesteren (og mitt største ungdomsidol) Jeff Porcaro på trommer, bror Mike Porcaro (mitt nest-største ungdomsidol) på bass, Steve Lukather på gitar, Paulinho DaCosta på perkusjon, og ikke minst Pages-medlemmene Richard Page og Steve George på backing vocals - noe de som vanlig gjør helt utmerket.


Innhold:

Side A.
  1. One step over the borderline
  2. Fly away
  3. Bi-Coastal
  4. I don't go shopping
  5. Hit in the heart


Side B.
  1. I could really show you around
  2. Somebody's angel
  3. Simon
  4. Pass this time
  5. When this love affair is over


Dette er en fin plate, som definerer lydbildet fra 1980 på alle måter. Perfekt soundtrack på en nostalgisk lørdagskveld. Og jeg vil spesielt fremheve "Fly away" - den er en av de fineste låtene fra det året, helt klart.


2 kommentarer:

Erlend sa...

Hei! Veldig gøy å lese bloggene dine. Første bloggen jeg virkelig liker! Moro å få westcoast-anbefalinger. Jeg hørte senest i går på Airplays "Nothing You Can Do About It" og konstaterte for meg selv at det er en av tidenes låter. Har allerede lastet ned plata til Gino Vannelli og skal prøve å få fatt på Peter Allen også. Liker alle Hepburn-bildene også! :)

Bach - Beegees sa...

Takk, så morsomt! Flere westcoast-anbefalinger blir det nok etterhvert, jeg tror kanskje neste omtalte plate blir Steely Dan. "Nothing you can do about it" er nok blant de aller mest sentrale innen genren - jeg skulle holde foredrag om westcoastmusikk en gang, og to dager før traff jeg Steve Porcaro fra Toto, som foreslo at jeg måtte spille denne som eksempel på den ultimate westcoast-låta. Det gjorde jeg!